دوشاخ و کمک فنرها اجزای حیاتی در دوچرخه ها هستند که وظیفه جذب ضربات و ارتعاشات ناشی از ناهمواری های مسیر را بر عهده دارند. این اجزا به افزایش راحتی و کنترل دوچرخه سوار کمک می کنند. در این مقاله، به بررسی اصول عملکرد و تعمیرات پایه دوشاخ و کمک فنر دوچرخه می پردازیم.
1. اصول عملکرد دوشاخ و کمک فنرها
- فشرده سازی : زمانی که دوچرخه با یک مانع یا ناهمواری برخورد می کند، دوشاخ یا کمک فنر فشرده می شوند تا ضربه را جذب کنند.
- بازگشت : پس از فشرده شدن، دوشاخ یا کمک فنر به حالت اولیه خود باز می گردند.
2. انواع دوشاخ دوچرخه
- سخت : فاقد سیستم تعلیق هستند و معمولاً در دوچرخه های جاده، شهری و برخی دوچرخه های کراس کانتری استفاده می شوند.
- تعلیق : دارای سیستم تعلیق هستند و در دوچرخه های کوهستان، تریل، اندرو و برخی دوچرخه های شهری استفاده می شوند.
دوشاخ های تعلیق نیز بر اساس نوع سیستم تعلیق به چند دسته تقسیم می شوند:
- فنر: از یک فنر فولادی برای جذب ضربات استفاده می شود.
- هوا : در این نوع ، از هوا برای جذب ضربات استفاده می شود.
- فنر و هوا : این نوع ترکیبی از فنر و هوا را برای جذب ضربات استفاده می کنند.
3. انواع کمک فنر دوچرخه
- فنر (Coil Spring): از یک فنر فولادی برای جذب ضربات استفاده می شود.
- هوا (Air Spring): از هوا برای جذب ضربات استفاده می شود.
- فنر و هوا (Coil and Air): ترکیبی از فنر و هوا را برای جذب ضربات استفاده می کنند.
4. تعمیرات پایه دوشاخ و کمک فنر
- بررسی نشتی روغن: به دنبال نشتی روغن در اطراف دوشاخ و کمک فنر باشید. نشتی روغن می تواند نشانه آسیب دیدگی قطعات داخلی باشد.
- بررسی سایش و پارگی: قطعات پلاستیکی و لاستیکی دوشاخ و کمک فنرها را از نظر سایش و پارگی بررسی کنید و در صورت نیاز آنها را تعویض کنید.
- تنظیم فشار هوا (در صورت وجود): اگر دوشاخ یا کمک فنر شما از نوع هوا است، فشار هوا را به طور منظم بررسی و تنظیم کنید. برای این کار از یک پمپ مخصوص تعلیق استفاده کنید.
- بررسی شل بودن پیچ ها: پیچ های اتصال دوشاخ و کمک فنرها را به طور منظم بررسی کنید و در صورت نیاز آنها را سفت کنید.